اخبار

در جمع فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه بررسی شد.

آخرین وضعیت سودآوری و دورنمای بنیادی آتیه داده پرداز در صنعت پیامک

در نخستین نشست هم‌اندیشی شرکت آتیه داده پرداز (سهامی عام) با فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سهام و همچنین نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری که به میزبانی این ناشر فرابورسی برگزار شد ضمن بررسی آخرین وضعیت «اپرداز» نسبت به دورنمای روشن سودآوری این سهم در فرابورس بحث و گفتگو شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آتیه داده پرداز؛ مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ، در ابتدای این جلسه با اشاره به پذیرش و عرضه اولیه سهام «اپرداز» در بازار سرمایه کشور گفت: این سهم در مردادماه امسال در بازار دوم فرابورس پذیرفته شد و در مدت زمان کوتاهی که از عمر حضور این ناشر در فرابورس می‌گذرد سهامداران آن تجربه بسیار خوبی را داشته‌اند.

انتقال نماد معاملاتی «اپرداز» به بازار اول

محمد اقبال نیا با بیان اینکه پذیرش این شرکت توسط شرکت کارگزاری حافظ و مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ بوده است، عنوان کرد: در برنامه این شرکت هم‌اکنون موضوع انتقال نماد معاملاتی «اپرداز» از بازار دوم به بازار اول فرابورس در دستور کار بوده و درخواست آن به فرابورس ارائه شده است.

وی این جلسه را بهانه‌ای است برای بررسی آخرین تغییر و تحولات بنیادی شرکت آتیه داده پرداز و همچنین شنیدن نظرات و پیشنهادهای فعالان بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: شرکتی که در مدت زمان کوتاهی رشد مناسبی را برای سهام خود در بازار تجربه کرده شاید گاهی اوقات ازنظر برخی خریداران تردیدهایی را برای ادامه این روند ایجاد کند اما در «اپرداز» این رشد ناشی از توجه و همت مدیران این شرکت بوده است.

اقبال نیا عنوان کرد: در زمان عرضه اولیه این سهم به هیئت‌مدیره شرکت عنوان شد که این سهم ارزندگی بالاتری دارد و بازار پذیرای قیمت بالاتر از ۳۶۵ تومان نیز است ولی نگاه روشن و فهیم مدیران شرکت در زمان کشف قیمت سهام باعث شد تا سهامداران همچنان تجربه خوبی را بر روی این سهام داشته باشند.

وی ادامه داد: تردید و نگرانی که برخی دوستان راجع به اینکه این سهم از ۳۶۵ تومان ظرف ۵ ماه به بیش از ۱۰۰۰ تومان رسیده ناشی از این بوده که قیمت روز عرضه اولیه سهام شاید قیمت تعادلی سهم نبوده چرا که در محدوده ۷۰۰ تومانی این سهم متعادل و از امکان خرید در بازار پس از برچیده شدن صف خریدهای سنگین برخوردار شد.

امید جلیلوند، رئیس هیئت‌مدیره آتیه داده پرداز در ادامه این جلسه با خوشامدگویی به میهمانان این جلسه گزارشی اجمالی از فعالیت‌ها و دستاوردهای این شرکت را ارائه داد و گفت: مباحث مالی شرکت در شبکه کدال هم‌اکنون موجود است و در این جلسه تنها به بخش‌های فنی و زیرساخت‌های امن «اپرداز» و هدف‌گذاری‌های آن اشاره می‌شود.

نخستین ارائه‌دهنده بستر پیامک در کشور

وی افزود: هم‌اکنون آتیه داده پرداز اولین و پرترافیک‌ترین ارائه‌دهنده بستر ارسال پیامک در ایران با حدود ارسال ماهانه بیش از یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون پیامک است.

همچنین رتبه نخست بهره‌وری یارانه از بین ۵۰۰ شرکت برتر معرفی شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی از نظر بهره‌وری کل بین شرکت‌های IT در هفته گذشته به شرکت آتیه داده پرداز ارائه شده است.

وی برخورداری از رتبه یک شورای عالی انفورماتیک و عضویت در سازمان نظام صنفی کشور را از دیگر افتخارات این شرکت عنوان کرد و افزود: شرکت آتیه داده پرداز از حدود ۱۲ سال قبل تاکنون اقدام به ارسال پیامک در کشور کرده است. این شرکت در سال ۱۳۸۱ تأسیس شده ولی به‌طور مستمر از سال ۱۳۸۳ این فرایند تا به امروز همچنان دنبال می‌شود.

جلیلوند با معرفی خدمات این شرکت گفت: ارائه بستر خصوصی ارسال و دریافت پیامک به بیش از ۲۰ بانک و موسسه اعتباری، ارائه خدمات در حوزه پیامک به بیش از ۷۰۰ مشتری حقوقی و ارائه راهکارها و خدمات نوین خاص‌منظوره از جمله خدمات «اپرداز» در حوزه فناوری اطلاعات است.

این مقام مسئول ثبت به عنوان شرکت دانش‌بنیان در بهمن ۱۳۹۴ را از جمله دیگر ویژگی‌های این شرکت عنوان و با اشاره به ورود سهام «اپرداز» به فرابورس در مردادماه ۹۵، گفت: عمده سهامداران عمده شرکت شامل ۱۲ شخص حقیقی، شرکت رسا سامان آریا، شرکت توسعه بهسود بوده و سهم سایر سهامداران معادل با ۱۵٫۷ درصد است.

به گفته وی بیانیه چشم‌انداز آتیه داده پرداز تبدیل شدن به پرترافیک‌ترین ارائه‌دهنده راهکارهای مبتنی بر ارسال پیامک به بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های استراتژیک ایران و دارای کیفیت متمایز محصولات و خدمات پشتیانی به‌واسطه دانش فنی بالا و پشتوانه مالی مناسب و روابط مطلوب با مشتریان است.

جلیلوند با بیان اینکه ارسال پیام فقط منتج به ارسال پیامک نیست و راهکارهای دیگری نیز در این صنعت نیز در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: تعهد به ارائه محصولات و خدمات استاندارد با کیفیت متمایز و توجه ویژه به پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش از ویژگی‌هایی است که آتیه داده پرداز را به عنوان اولین ارائه‌دهنده بستر ارسال و دریافت خدمات پیامک از رقبا متمایز می‌سازد.

رئیس هیئت‌مدیره آتیه داده پرداز با بیان اینکه بهره‌مندی از فناوری روز و کارکنان متخصص و متعهد از بزرگ‌ترین دارایی‌های این شرکت محسوب می‌شود، تأکید کرد: در این راستا همواره سلامت کاری و تلاش به منظور ارتقای برند، توسعه و رشد و سودآوری در سرلوحه فعالیت‌های آتیه داده پرداز قرار گرفته است.

وی در ادامه به معرفی محصولات و خدماتی که شرکت ارائه می‌دهد پرداخت و گفت: این خدمات شامل بستر ارسال و دریافت پیامک، طرح چابک که در واقع ارسال پیامک از طریق اینترنت است که در آینده می‌تواند جای پیامک را بگیرد، ارائه راهکار در حوزه بانکداری الکترونیک، ارائه نرم‌افزارهای خاص چندمنظوره تلفن همراه است.

طرح چابک چیست؟

وی به ویژگی‌های طرح چابک اشاره کرد و افزود: با طراحی این نرم‌افزار می‌توان پیام‌هایی را از طریق بستر اینترنت و توسط اپلیکیشن­ها به مشتری رساند. نمونه بارز این سرویس اپلیکیشن برنامه ورزشی ۹۰ است.

از ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به تضمین دریافت پیامک، ارسال پیامک جایگزین، امنیت بالا و سرعت ارسال، داشبورد مدیریت و عدم محدودیت در حجم پیام‌ها و ارائه پیام به همه پروتکل‌های موبایلی و تحویل برای همه دستگاه‌های کاربر اشاره کرد. از سویی دیگر قیمت ارزان‌تر این سرویس نسبت به پیامک باعث می‌شود که بتوان آن را به عنوان جایگزین پیامک در نظر گرفت.

این مقام مسئول راهکارهای حوزه بانکداری الکترونیک، همراه بانک و محصول مانیتورینگ را نیز از دیگر خدمات قابل ارائه در آتیه داده پرداز عنوان کرد و افزود: یکی از برنامه‌هایی که این شرکت انجام می‌دهد پشتیبانی از خدمات پیامک برنامه ۹۰ در شبکه سوم سیما است که به عنوان ویترین خدمات و یکی از کارکردهای «اپرداز» از آن یاد می‌شود و از لحاظ درآمدی تأثیری بر روی سودآوری شرکت ندارد.

ویترین ۹۰ برای «اپرداز»

به گفته وی، هم‌اکنون ۴۳ میلیون شماره همراه در این برنامه ثبت شده و با برخورداری از یک میلیون و ۲۵۰ هزار شماره تاکنون بیش از ۹۰ بار در برنامه ۹۰ شرکت کرده‌اند. در برنامه موبایلی که عموم مردم از طریق اپلیکیشن در این برنامه شرکت می‌کنند هم‌اکنون ۳۲۰ هزار کاربر فعال وجود دارد و ۸۰۰ هزار کاربر ثبت شده را به خود اختصاص داده است. وی افزود این نرم‌افزار به عنوان اپلیکیشن برتر در مرکز فرآوری رسانه‌های دیجیتال نیز شناخته شده است.

دورنمای صنعت پیامک

رئیس هیئت‌مدیره آتیه داده پرداز با اشاره به دورنمای صنعت پیامک گفت: روند ارسال پیامک از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که نمودار رشد اگر همچنان برقرار است اما می‌شود گفت صنعت در حال رسیدن به بلوغ است ولی طرح چابک می‌تواند آن را متحول کند و باید به آرامی از پیامک موبایلی به نوع دیگری تبدیل شود.

تا سال ۹۵ پیش‌بینی می‌شود ۱۴ میلیارد پیامک ارسال شود که حدود ۷۵ درصد آن تا پایان آذرماه امسال محقق شده است. به باور وی هم‌اکنون بر نحوه درآمدی «اپرداز» تمرکز شدیدی شده که در بخش نرم‌افزار تا پایان سال مالی ۹۶ به بیش از ۸ درصد افزایش یابد.

جلیلوند با بیان اینکه ساختمان مرکزی آتیه داده پرداز از سال ۱۳۹۰ با مرکزیت پایگاه IT قوی باشد ساخته و سال قبل به بهره‌برداری رسید، عنوان کرد: اتاق سرور بسیار قدرتمند در این ساختمان قرار دارد و تمام مباحث فنی آن دیده شده است.

زیرساخت‌های قدرتمند آن شامل مراکز داده منطبق بر آخرین استانداردهای روز با توجه به حساسیت و حجم و ارسال بالای پیامک مشتریان بانکی و بروز رسانی مستمر زیرساخت جهت تأمین نیاز و امنیت مشتریان از دیگر ویژگی‌های آن بوده و در عین حال برخورداری از مرکز داده آتیه داده پرداز، برق و توان پایداری در برابر خطا، زیرساخت سرورهای مرکز داده، شبکه داخلی مرکز داده و زیرساخت مرکز داده شبکه ارتباطی بیرونی را شامل می‌شود.

از لحاظ توان برق و انرژی، شرکت از دو دیزل ژنراتور برخوردار است و ضمن برخورداری از ظرفیت تابلو برق بالا، پست برق اختصاصی در اختیار دارد. در عین حال با برخورداری از مسیر برق‌کشی مجزا، در مواقع اضطرار و یا مواقعی که بحران وجود دارد می‌تواند کمک بسیاری کند.

استمرار سودآوری در سال‌های پیش رو

جلیلوند عنوان کرد: روند سودآوری شرکت طی ۵ سال اخیر در حالی روند رو به رشدی را نشان می‌دهد که در سال مالی ۹۵ سود خالص ۳۴ میلیارد تومانی در بودجه پیش‌بینی شده است. سرمایه شرکت نیز هم‌اکنون ۳۰ میلیارد تومان است که این رقم تا ۲۰۰ درصد طی دو سال آینده مجوز آن از هیئت‌مدیره گرفته شده که تا سقف ۹۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

جلیلوند در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه معافیت مالیاتی شرکت با توجه به دانش‌بنیان بودن آن به کجا رسیده، گفت: با توجه به اینکه بستر پیامک بودن را به عنوان دانش‌بنیان صنعتی در نظر گرفته شده بر این اساس معافیت صنعتی در نظر گرفته نشده است ولی شرکت درخواست خود را به سازمان مالیاتی ارائه داده و با توجه به طرح چابک احتمال این بررسی وجود دارد ولی در حال حاضر همچنان این موضوع در حال پیگیری است.

هم‌اکنون «اپرداز» توانسته با فناوری بروز حرکت کند و مشکلی که بانک‌ها دارند اینکه با وجود برخورداری از اپلیکیشن خود وقتی می‌خواهند پیام بفرستند ابتدا این پیام بر روی سرور گوگل یا اپل می‌رود و سپس برای مشتری ارجاع می‌شود. به لحاظ امنیتی بانک مرکزی به هیچ وجه اجازه این موضوع را نمی‌دهد زیرا هر لحظه امکان قطع شدن سرورهای خارجی وجود دارد. «اپرداز» این فناوری را بومی‌سازی کرده و فرآیند تحقیق و توسعه آن سه سال به طول کشیده است.

وی افزود: نسبت قیمت بر درآمدی یک شرکت دانش‌بنیان فناوری محور در خارج کشور ۴۰ مرتبه است اما چرا در ایران این ضریب پایین است؟ دلیل آن ماهیت ریسک‌پذیری این شرکت‌ها است.

هم‌اکنون در چنین شرکت‌هایی بر ۴ زمینه مختلف تحقیق و توسعه می‌شود که ممکن است تنها با یکی از آنها شرکت متحول شود و سایر طرح‌ها با شکست مواجه شوند. در چنین شرکت‌هایی باید تلاش‌ها انجام شود و بخش تحقیق و توسعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

باید بتوان با کارهای فناوری، بحث درآمدی را همیشه متحول کرد. بر همین اساس ممکن است پیامک به بلوغ صنعتی خود رسیده باشد بنابراین از هم‌اکنون به سه سال آینده فکر می‌کنیم.

سبد محصولات آتیه داده پرداز

جلیلوند بر لزوم افزایش سبد محصولات شرکت آتیه داده پرداز و افزایش ۱۰ درصدی درآمد حاصل از اپلیکیشن ها تاکید کرد و گفت: با توجه به رشد فناوری می‌توان گفت شرکت‌های خصوصی می‌توانند از پویایی بیشتری برای استفاده از فرصت‌ها استفاده کنند. در این زمینه می‌توان به طرح چابک اشاره کرد که برای آتیه داده پرداز ریسک تمرکز صرف درآمدی بر صنعت پیامک را کاهش داد. بانک‌ها به هر نحوی باید اطلاع‌رسانی را به مشتریان بدهند و بنابراین شرکت باید در این روش‌ها پیشرو باشند.

این نشان می‌دهد که با توجه به دید مدیریت؛ آینده را به خوبی می‌توان پیش‌بینی کرد و باید ارزیابی کرد که در دنیا چه می‌گذرد و سپس آن را پس از یک دوره‌ای در کشور بومی‌سازی و انطباق داد. جلیلوند با بیان اینکه آتیه داده پرداز می‌تواند در بخش IT فعالیت‌های مختلفی داشته باشد عنوان کرد: می‌توان سبد جایگزینی در این زمینه داشت.

وی با بیان اینکه نقدینگی شرکت و کاهش قدرت چانه‌زنی رقبا با افزایش نفوذ سرویس‌های جدید را از دیگر نقاط قوت شرکت یاد کرد و افزود: صنعت IT و ارتباطات در دهه آینده محور همه صنایع کشور خواهد بود.

جلیلوند به اهداف استراتژیک ۵ ساله این شرکت اشاره کرد و افزود: اصلاح و تکمیل مستمر مدل درآمد و رشد مستمر درآمد شامل توجه روز افزودن به بخش تحقیق و توسعه شرکت و محوریت این بخش در استراتژی‌ها و مدل‌های توسعه‌ای شرکت، افزایش ارائه راهکاری نرم‌افزاری و توسعه نرم‌افزارهای خاص‌منظوره یا تکیه بر توان فنی شرکت و همچنین گسترش سبد محصولات و جایگزینی پلتفرم‌های جدید با هدف کاهش و وابستگی درآمد شرکت به پیامک، ارائه خدمات و محصولات نوین بانکی و ارائه سرویس پشتیبانی، ارائه زیرساخت‌های سخت‌افزاری با تمرکز بر خدمات استاندارد و تمایز و کیفیت پشتیبانی به مشتریان به ‌ویژه بانک‌ها است.

وی افزود: از نظر فنی همواره آتیه داده پرداز در عموم مناقصه‌ها با وجود قیمت‌های پایین‌تر دیگر رقبا برنده می‌شود.

به گفته وی انتخاب مشتری برای ارائه پیامک بر اساس پیامک و یا ایمیل و یا چابک باعث شده تا همواره سبدی از محصولات مختلف در اختیار مشتری قرار گیرد که دیگر رقبا از آن برخوردار نیستند.

ابراهیم مهبد از سهامداران شرکت آتیه داده پرداز در بخش دیگری از این جلسه با بیان اینکه در شرایط کنونی این شرکت به دنبال تثبیت جایگاه و افزایش سهم بازار است، گفت: بزرگ‌تر شدن بازار با استفاده از تنوع مدل درآمدی از طریق طرح‌های جدید در حال کار است. در عین حال ارتباط‌های گسترده‌ای با مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی نیز در حال انجام بوده و با یک شرکت خارجی مذاکرات جدی صورت گرفته تا پس از پیاده‌سازی کامل برجام بتوان از این فضا حداکثر استفاده کرد.

چابک

همچنین فرامرز صابری، عضو هیئت‌مدیره و مدیر فنی شرکت آتیه داده پرداز نیز در بخش دیگری از جلسه گفت: پیام چابک از Serverهای داخل کشور به مشتری می‌رسد. با استفاده از امکانات اندروید یا iOS پیاده‌سازی پوش نوتیفیکیشن با استفاده از Serverهای گوگل و اپل بسیار راحت بوده و زمان زیادی نمی‌برد اما عملیاتی شدن سرویس چابک سه سال برای شرکت آتیه داده پرداز به طول انجامیده است. به گفته صابری بانک‌ها هم‌اکنون وارد قرارداد شده‌اند و به تازگی به شکل‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. این مقام مسئول یادآور شد: امکان استفاده از سرویس چابک روی اپلیکیشنی که از طرف آتیه داده پرداز ارائه می‌شود و هم سایر اپلیکیشن‌ها مقدور است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *